LF Bewegen

1. Bewegen
de motor van het leven

Het is opmerkelijk: Iedereen wil wel een gezond lichaam hebben, en daarenboven ook een slank en getraind lichaam. Er is nauwelijks iemand te vinden die werkelijk tevreden is met zichzelf en
zijn figuur. De ene voelt zich te dik, en de andere voelt zich te dun.
Een trainer in een fitness-studio maakte er onlangs een grapje over en vertelde me dat hij me voor iedere vrouw die met haar figuur tevreden zou zijn honderd euro zou geven ! Misschien overdreef deze een beetje, maar de tendens
heerst toch zeker: veel mensen leven in een aanhoudende ontevredenheid over zichzelf en hun lichaam.
Dit hoeft echter niet zo te zijn !
Met de de gepaste discipline en een regelmatig oefenprogramma hebben we alle werktuigen in handen, om het lichaam te vormen - en zo tenminste, onze ideale voorstelling wat te benaderen.
Wij zijn allen door de Natuur met onze eigen begrenzingen uitgerust, en dat moeten we accepteren.
Het is een feit, dat de huidige mens teveel vet met zich meedraagt. Een blik in de zomer aan het strand zal dit bevestigen en Dr. Probst heeft het in "Medicijncontroverse" besproken "Verhongeren aan een volgedekte tafel" noemt het "Worldwatch Institute" dit fenomeen dat 1,2 miljard mensen wereldwijd overgewicht hebben en desondanks ondervoed zijn!
Voedingsconcerns met hun aanbod aan vetrijke en suikerhoudende producten manipuleren niet alleen de smaak van de massa en onze kinderen, als we niet opletten. Ze zijn er ook schuld van dat alleen lege vet- en suikercalorieën toegevoerd worden, in plaats van belangrijke levende vitaminen, mineralen en andere levensnoodzakelijke stoffen. Daar bovenop geeft de kookpot dan de genadeslag aan alle verdere vitale stoffen. Het resultaat bestaat dan uit de verbreide vetzucht, maar ook uit andere
zwaarwegende gezondheidsproblemen. Overeenkomstig worden ons dan ook manieren aangeboden om uit dit dilemma te komen, maar jammer genoeg ontpoppen deze manieren zich meestal snel als dwaalwegen.
Enkele jaren terug bracht het Duitse tijdschrift "Stern" een titelstory over "fitness-goeroe" Ulrich Strunz: "zo blijft u jong". Wie van ons voelde zich toen niet aangesproken? "Forever young" is toch hèt credo van de koene midvijftiger die ook nog kernfysicus en internist is. Veel van alles wat hij zegt is waar, maar hij heeft het wezenlijke nog niet begrepen.
Hij beveelt rauwkost maar met een half hart aan, en slechts als “toetje" en hij gelooft zijn doel te bereiken - hoofdzakelijk van geldelijke aard - met de pillen en poedertjes van de farma-industrie te verrijken!
God heeft voor de mens "Volwaardige kost" beschikt. Men heeft daarnaast verder niets, maar dan ook helemaal niets uit het laboratorium of fabriek nodig. Wat zou regelmatige training eigenlijk moeten opleveren?
Door lichaamstraining worden onder andere de longen en tenslotte het gehele organensysteem sterker, ze krijgen meer weerstand, en kunnen meer presteren.
Het gehele lichaam wordt beter van zuurstof voorzien. Tussen de longen en andere lichaamssystemen bestaat een wisselwerking. Alleen als al deze uitwisseling gemakkelijk en harmonisch functioneert, volgt zgn. "stralende gezondheid" (Walker), fitness en het in staat zijn om te presteren, en kan men van het leven en alles wat het te bieden heeft genieten.
Tussen lichaam en geest bestaat een natuurlijke en onafscheidelijke binding.
Een onevenwichtigheid beïnvloedt het potentieel van lichaam en geest. De Schepper heeft deze beide onverbrekelijk met elkaar verbonden.
Een kennis houdt zich al jarenlang met Mountain-biking bezig, omdat het hem iedere dag weer plezier doet en het werkt. Het geeft hem fitness, en geeft prestatiekracht.
Anderen snelwandelen, joggen of scaten liever. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Maar let erop dat je je altijd licht en losjes zonder te grote grote inspanning beweegt. Je lichaam moet zich altijd in het aërobische spectrum bevinden, wat in de praktijk betekent dat we ons bewegen "zonder totaal buiten adem te komen", en het betekent dat ons lichaam ongeveer tien maal meer zuurstof tankt dan in rustpauzes, en daarmee het hart, de spieren de huid en de hersenen met verfrissende energie voedt. De daardoor vrijgemaakte geluks-hormonen (endorfine) doen ons ontspannen en maken ons gelukkig. De anaërobe grens is bij iedereen verschillend, deze hangt af van de persoonlijke trainingsstatus.
Franz in zijn Grote Gezondheids-Konz:
"Als we ons vaak genoeg en krachtig bewegen, dan wordt ons bloed - de drager van voedingsstoffen - met kracht door de kleine bloedvaten gedreven, en daardoor kan dit overal frisse energie-brengende stoffen tot in de uiterste hoekjes van het lichaam afleveren. Zo komt ook de lymfestroom - de afvoer van afvalstoffen - krachtig op gang !"
Hartproblemen, astma, en hooikoorts laten zich vaak alleen al door regelmatig joggen/snelwandelen genezen. Vooral de nieren hebben het nodig om goed actief te zijn om snel urine- en gifstoffen uit te scheiden.
Omdat bij intense sport op tamelijk natuurlijke wijze de uitscheidingsorganen op volle toeren gehouden worden, blijven beoefenaars ondanks slechte beschavingskost langer van ziekte gespaard, omdat op deze manier de lymfekleppen en –klieren met hoogdruk pompen. Uitgezonderd, als je je met artsen inlaat die je doping of oppeppers of pijnstillende spuiten toedienen en daarmee gevaarlijke chemische stoffen in het lichaam brengen, op het moment dat het organisme met de voedingsvergiften vaak nog enige tijd bezig is om ze te elimineren, kan het dat niet met een chemisch vergift. Dat verklaart de prestatie-teruggang en infecties, waaronder vele sportmensen vaak lijden. En bovendien is het uitvoeren van topsport in het algemeen, ver van het natuurlijke ideaal. Ongeacht hoe zwaar het soms valt om bij ieder soort weer te gaan joggen – onderweg zeg ik tegen mezelf altijd: “Daarom krijg je ook nooit in je leven een long- of hartziekte, of astma ! Alleen al de gedachte om later eenmaal geen lucht om te ademen meer te kunnen krijgen – dat laat me meteen vrolijker en lichtvoetig verder draven."
Als je je in je eentje maar moeilijk tot joggen kunt bewegen, vraag eens na in je gemeente, sportclub of wandelclub. In veel gemeenten organiseert men vaak gezamenlijke joggings. Daar leer je ook nog andere mensen kennen.
Namelijk diegenen die erkend hebben dat men actief moet zijn en iets voor zijn lichaam moet doen om aangenaam te leven. Dus in elk geval beweging, beweging, beweging!
Ook Erwin Kaussner geeft waardevolle tips. Hij beklemtoont dat iedere training individueel opgebouwd moet worden naar geslacht, leeftijd en trainingstoestand.
Voor uithoudingsvermogenstraining zoals joggen, fietsen of scaten kan men zijn koolhydratenvoorraad ten behoeve van vlugge energie-winning met verse vruchten nog wat aanvullen.
Ook tussendoor kan men vanwege de mineralen en koolhydraten altijd weer toevlucht tot fruit zoeken. Bananen, dadels en (verse) vijgen zijn een ware "Power-voeding"
Iets wat altijd weer nieuwe energie geeft, zijn citroenen. Pers ze en voeg ze toe aan een watervoorraadje. Het zal maken dat je een langere prestatie zal neerzetten, met minder inspanning. Als het je doel is om een paar kilootjes kwijt te raken, zijn citroenen ideale vetverbranders.
Het gebruik van citroenen is echt een tip die afkomstig zou zijn uit de Amerikaanse topsport.
Beweging
We leven in een druk-op-de-knoop maatschappij. We leven in een wereld waarin weinig lichamelijke inspanningen gedaan worden. De mens wandelde veel meer, hakte hout, had een groentetuin, en werkte fysiek voor zijn bestaan. Soms, in de voorbije tijden, hebben mensen hun lichaam overwerkt, maar gebrek aan beweging was geen zorg voor de voorbije generaties. Vandaag, is beweging één van de meest besproken onderwerpen, terwijl het één van de minst beoefende is.
Wanneer we niet bewegen, of te weinig bewegen, lijdt het lichaam daaronder. Geen actie van de organen, zal resulteren in een daling van de orgaangrootte, minder spierkracht, en een trage circulatie van het bloed. Bewegen is niet de reden van veroudering of achteruitgang. Van actie ga je niet ten onder, tenzij je in extremen of competitie vervalt. Rust, in de zin van een bewegingsarm leven, doet roesten.
Jezus geloofde in beweging voor Zichzelf en voor alle wezens die hij gecreëerd heeft. Paulus, de grote missionaris van de heidense wereld, wist dat beweging goed was, en hij werkte met zijn handen als tentenmaker. Alle discipelen waren mannen van actie en deden fysiek werk.
Beweging is belangrijk. Een tekort aan beweging beschadigt en vermindert de lichaamsfuncties. Een lichaam dat lang niet actief geweest is wordt traag. Minder dan veertig procent van de bevolking doet aan één of andere vorm van beweging, hetzij de beweging op zich, hetzij geïntegreerd in het levensprogramma. Meer dan zeventig procent lijdt aan overgewicht.
Het kan zijn dat deze gemiddelden overdreven lijken, dan komt dit vooral omdat onze norm wat wij als overgewicht bestempelen is opgeschoven.
Wij nemen een atletische figuur niet als gemiddelde, maar een licht overgewicht zien we als normaal. Daardoor gaan slanke, atletische mensen zich gefrustreerd voelen over hun figuur... en heeft iedereen een probleem.
Om effectief te zijn moet beweging progressief, systematisch, en regelmatig zijn. Wandelen is een excellente vorm van beweging en kan door iedereen beoefend worden.
Regelmatige beweging zorgt voor een sterker hart en longen, een verhoogde stofwisseling, een betere vertering, een diepe slaap, de eliminatie van verschillende fysieke pijnen, en de nodige energie om op een kalme manier met stress om te gaan.
Beweging beïnvloedt het circulair systeem. De kleinste bloedvaten (de capillairen) die doordringen in de spieren, de ruggengraat, de hersenen, longen, zenuwen, en andere organen, zijn verantwoordelijk voor de irrigatie van de weefsels van gans het lichaam. Wanneer iemand rust, zijn er maar een paar capillairen open; maar wanneer een spier geoefend wordt, zullen er vijftig keer zoveel open zijn.